HTML

Az Internetre készült programozási nyelv, aminek segítségével honlapokat készíthetünk. Az egyszerű, és bonyolultabb honlapok is ezzel a technikával készülnek, valójában ez a kód jeleníti meg a szövegeket, képeket, és egyéb kiegészítőket.

Többféle képen lehet segítségével honlapot készíteni. Csupán a nyelvet használva statikus HTML oldalak szerkeszthetőek, amiknek a kezelését, feltöltését hozzáértő személy tudja elvégezni. Mára azonban a php nyelvhez használják kiegészítésként, így egy tartalomkezelő rendszer működteti, aminek az adminisztrációs felületén keresztül könnyedén szerkesztheti a felhasználó a honlap tartalmát.


A HTML nyelvet sajnos különböző böngészők néha másként értelmezik, ezért a programozás során nagyon oda kell figyelni, hogy minden böngészőben működő, böngészőfüggetlen honlapot kapjunk.

Szabad-e pdf file-t használni honlapomon?

A pdf olyan szabvánnyá nőtte ki magát, amit mára bátran használhatunk bármilyen honlapon. Még a Google kereső is kidobja a találati listáin, így azokra könnyen rá is találhatunk. Minden alap adott tehát ahhoz, hogy használhassuk.

Van azonban egy nyomós érv, ami miatt bizonyos esetekben nem ajánlom a pdf használatát honlapokon. Sokan ódzkodnak megnyitásától, így kevésbé olvassák, mint a HTML tartalmat.  Ennek oka abban is keresendő, hogy külön program kell olvasásukhoz, aminek megnyitása időt vesz igénybe, és bonyolultabbnak tűnik.

Persze vannak kivételek, amikor használható. E-könyvek, műszaki termékek leírása, letölthető katalógusok másként nehezen menthetők el. Pdf használata a nyomtatást is egyszerűbbé teszi, szebb eredményt produkál.

Összefoglalva: a pdf-et nagyobb terjedelmű anyagok megjelenítésére használjuk, melyeket esetenként ki is kell nyomtatni. Minden egyéb anyagot át kell vinni a rendes honlapra.

Linkek hatékony használata honlapokon

A linkek a legfőbb támasz a honlapon böngésző számára. Linkek segítségével érted meg jelenlegi helyzetedet, követheted útvonaladat. A biztos navigálás eredményeként könnyebben születik meg a „merre tovább”, így magabiztosabb, és boldogabb látogatót kapsz!

Amikor egy oldalon megkülönböztethetőek azok a linkek, ahol már jártál, átláthatóvá válik a felfedezendő tartalom, biztosan nem marad ki semmi, és biztosan nem nézel meg olyat, amit már láttál, és nem érdekel.

A látogatónak fontos tudnia, eddig milyen oldalakat látogatott, mert megkíméli őt attól, hogy a jövőben elkerülje azokat, amelyeket nem akar újra megnézni. Ez viszont csak abban az esetben lehetséges, ha a látogató meg tudja különböztetni a meglátogatott és meg nem látogatott linkeket. Ha a honlap nem különbözteti meg a látogatott linkeket, akkor a látogatók többször eltévedhetnek és többször ugyanarra az oldalra tévedhetnek. Ez pedig unalomhoz, és az oldal elhagyásához vezet.

Hogyan könnyítheted honlapod olvashatóságát?

Egy honlap szövegének megírásához teljesen másként kell hozzáállni, mint a nyomtatott sajtóhoz. Teljesen más olvasási szokások jellemzőek a felhasználókra. Kevesebbet, és szelektíven olvasnak. A webes szöveget éppen ezért úgy kell megírni, hogy az oldal felületes átfutásával is átfogó képet kaphassanak a tartalomról.

Használandó trükkök:

  • főcím

  • alcím

  • bekezdések

  • pontokba szedés

  • félkövér kiemelések

  • egyszerű stílusú szöveg

  • köznapi szóhasználat

A téma összetett volta miatt a honlap szövegekről még bővebben is írni fogok.

Miért nem kattintanak a reklámokra?

Azoknál, akik célzottan használják az internetet, kialakult az úgynevezett szelektív figyelem, azaz megtanulták, hogy ne figyeljenek oda a felbukkanó reklámokra. (Kivételt képeznek a szöveges hirdetések.) Mivel kiesnek a banner hirdetések, így a hozzájuk hasonló design elemek is hatástalanok maradnak. Ennek oka, hogy a szelektív figyelem nem tesz különbséget a reklám és díszítő elem között, mivel ha valamit mellőzünk, akkor annak tartalmát sem látjuk.

Ezért a legjobb, ha óvakodsz minden olyan design elem használatától, ami reklámnak tűnhet.

Ilyenek a következők:

  • Banner vakság: látogatók sosem kísérik figyelemmel a bannernek látszó hirdetéseket, legyen ott fogmai, vagy elhelyezkedésbeni hasonlóság.

  • Animáció: a túlzott villogás, rikítás, vagy agresszív formák használata is riasztja a rutinos szemet.

  • Pop-up: a felugró ablakokról reflexszerűen rosszat feltételeznek a felhasználók, így azokat vagy letiltják, vagy rutinosan bezárják

Mikor használható új böngészőablak?

A linkek hatékony használata témakörhöz tartozik a linkek megnyitásának helye. Amikor minden linket új ablakban nyítunk meg, az olyan, mintha teleszemetelnénk valakinek a monitorját rengeteg oldallal. Külön rossz ebben a módszerben, hogy megnehezíti a navigálást, hiszen a második legtöbbször használt gomb (vissza gomb), használhatatlanná válik.

A felhasználó néha észre sem veszi, hogy új ablak nyílt meg, különösen kis monitor esetében, amikor a böngésző a teljes monitort betölti. A probléma kiküszöbölésére érdemes jelzést tenni a link mellé, hogy új ablakban fog megnyílni az oldal. Ellenkező esetben felbosszanthatjuk látogatónkat, és ronthatjuk a felénk történő bizalmát.


Alapvető szabály: minden link a saját ablakban nyíljon meg, kivéve azokat, melyek más honlapra mutatnak. Amennyiben elengedhetetlen az új ablak megnyitása, azt okvetlenül jelezzük a felhasználó felé.

Az állandóság elvéből kiindulva a leghatékonyabb honlapok mindig ugyanúgy működnek. A látogatóknak nem kell azon aggódniuk, mi fog történni, el fognak-e tévedni, mert már előzőleg megtapasztalták a működés elvét (nem csak azon az oldalon ahol járnak, hanem más oldalakon is). Például, egy jól szerkesztett honlapon, amikor a logóra kattintasz, a főoldalra jutsz. Így, ha eltévedsz, ez egy biztos fogódzkodó. Az ilyen támpontok megbízhatóságot sugallnak. Ugyanis minél többször csalja meg őket egy rendszer, annál bizonytalanabbak lesznek, annál inkább hagyják el az oldalt.

A szokatlan design (pl.: bútorkészítésnél a menüket egy alaprajzról lehet kiválasztani) bizonytalanságot okoz. Kerülni kell, hiszen hosszú másodperceket veszít ügyfelünk keresgéléssel, így más honlapján próbál szerencsét.

Miért kell vállalkozásomnak honlap?

Mára az internet szerepe túllépett a presztízs megszerzésén. Egy cégnek nem azért kell honlapot készíttetnie , hogy dicsekedhessen vele, hanem azért, hogy megtalálhassák a szolgáltatása iránt érdeklődők. Éppen ezért nem egyszerűen bemutatkozásra, hanem vevőszerzésre kell használni. Sokan nincsenek tisztában ezzel a tulajdonságával, vagy egyszerűen nem hisznek az online marketing lehetőségeiben.

Egy honlap – ha jól van elkészítve – olcsó marketing eszköz, nyomatékosítja a cég jelenlétét a piacon, és megrendeléseket szerez. Természetesen mindehhez megfelelő szakértő, olyan cég kell, aki a teendők minden részletét ismeri.

Tartalomkezelés ingyen, amikor Ön akarja

Mára a legtöbb honlapot tartalomkezelő rendszer működtet. Ezek lényege, hogy míg régebben csak programozói tudással lehetett változtatni a honlap tartalmán, addig mára  ne kelljen sokat várni – és pénzt is fizetni – mire a megbízott cég lecseréli a tartalmat, amikor módosítani kell valamin. A CMS (Content Management System) tartalom kezelő rendszer egy, a látogató számára láthatatlan felület, ahol Ön egyszerűen tudja változtatni a tartalmat, illetve különböző funkciókat tud kezelni. Egy rendszer nagyon sokrétű lehet. Funkcióit a megrendelő határozza meg.

Mi olyan rendszerrel szolgálunk ügyfeleinknek, mely rugalmasan bővíthető, széleskörű kiegészítőkkel (modulokkal), és ami talán az egyik legfontosabb, keresőbarát.

Egy portál valójában egy nagyon nagy honlap?

A portált a honlaptól főleg a mérete különbözteti meg. Sokkal több, és rendszeresen frissülő, változó tartalom található rajta. A portálon található grafikai elemek sokkal kevésbé dominálnak, inkább csak a cikkekhez tartozó képek jelennek meg.

Az óriáshonlapok tehát rengeteg szöveges tartalommal rendelkeznek. A tartalmat általában rendszeresen visszatérő látogatókra alapozzák. Az előrelátó portáltulajdonosok  látogatóikat közösségbe szervezik. A közösségek többször térnek vissza, sőt esetleg aktív közreműködőjévé válnak a honlap készítésének.

Az összegyűlt nagy mennyiségű tartalmat tartalomkezelő adminisztrációs felület segítségével szerkesztik, rendszerezik. Az adminisztrációs rendszer teszi lehetővé a tartalom könnyű felvitelét, vagy módosítását. Egy fejlett rendszer képes elvégezni blogok, fórumok, hírlevelek, vagy bonyolultabb rendszerek irányítását is.

Összefoglalva definícióvá: a portál egy olyan internetes honlap felület, ami bizonyos célközönség számára konkrét témakörben íródott tartalmat tesz elérhetővé, és alkalmazásokat biztosít.

Igényes webdesign, vagy magas látogatottság?

Nem kell választani! Még flash elem is elhelyezhető egy honlapban, csak mértékkel. A web design igazi kihívása abban rejlik, hogy olyan oldalt kell terveznie a designernek, ami nem csak jól néz ki, nem csak megragadja a látogatót, hanem még a keresőrobotok szempontjából is jól működik. Kiesnek tehát a teljesen fllash alapú honlapok, a frameket tartalmazó oldalak. Ezeket kevésbé látják a keresők, így nem, vagy rosszabb helyen szerepeltetik találati listájukon.

Egy igényes külalakú weboldal szem előtt tartja a használhatóságot is. Ez azt jelenti, hogy az oldal nem öncélú díszekkel van tele, hanem minden részletének funkciója van.

Oda kell figyelni a szövegek tördelésére! Az olvashatóság az egyik legfontosabb momentum, hiszen így jut el az információ a befogadó félhez, aki ha megérti, nagyobb valószínűséggel rendeli meg a szolgáltatást.